جمعه ۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ | Fri 3 May 2024
    برای اطلاع از تعرفه هزینه تبلیغات در باشگاه خبری فراساحل با ما تماس بگیرید
    جهت انتشار رایگان اخبار فعالیت های شرکت خودتان در حوزه صنعت فراساحل با ما تماس بگیرید
    باشگاه خبری فراساحل؛ مرجع تخصصی انتشار اخبار صنعت فراساحل ایران و جهان
Breaking News
کشتی سازی شنبه ۱۳ آذر ۱۳۹۵ ، ساعت ۱۷:۲۶:۲۵

تولید کانکتورهای الکتریکی زیردریایی و کشتی برای نخستین بار

باشگاه خبری فراساحل: برای نخستین بار در کشور کانکتورهای الکتریکی به عنوان یک المان تاثیرگذار در قابلیت اطمینان سامانه‌های دریایی، طراحی، تولید و تجاری سازی شد. به گزارش باشگاه خبری فراساحل و به نقل از مارین نیوز، مجید پور اکبر مدیر آزمایشگاه شرکت کارن افزار نوید پارسیان با بیان اینکه کانکتور یک المان انتقال دهنده جریان الکتریکی است بیان کرد: عدم کارایی صحیح کانکتورهای الکتریکی در یک سامانه ممکن است باعث بروز آسیب‌های جبران ناپذیری  شود. لذا توجه به این المان کوچک و با اهمیت ‌می‌تواند اطمینان طراحان سامانه رو افزایش دهد. وی افزود: کانکتور یک وسیله الکترومکانیکی است که یک اتصال قابل جدا شدنی را میان دو زیر مجموعه یک سیستم الکتریکی/ الکترونیکی برقرار ‌می‌سازد بدون اینکه تاثیری منفی بر کارکرد سیستم بگذارد.

کاربرد کانکتورهای الکتریکی در تمامی صنایع
پوراکبر با اشاره به اینکه در دنیا حدودا 730 کمپانی کانکتور سازی وجود دارد گفت: متاسفانه سهم کشور از تولید این المان  با اهمیت  صفر است در صورتی که در میزان فروش کانکتور در سال 2015 در دنیا  حدود 54 میلیارد دلار است، و با توجه به کاربرد کانکتورهای الکتریکی  در تمامی صنایع از جمله نفت، دریا، مخابرات ،خودرو ،هوایی ، فضا ،حمل و نقل ، انرژی  و حتی پزشکی باید درصدد آن باشیم تا با توجه به فرآیند تولید  پیشرفت کانکتور  در سطح بین المللی با نهادینه کردن این موضوع آن را به صورت خط تولید ثابت در کشور در بیاوریم و اولین کارخانه کانکتور سازی را در کشور به راه بیاندازیم.

یکی از مهمترین ویژگی‌های شرکت دانش بنیان کارن، وجود تیم متخصص و آشنا به استانداردهای جهانی کانکتور سازی است که این شناخت یکی از بازوهای توانمند شرکت کارن در خصوص طراحی کانکتورهای ویژه و حساس  است. مدیر آزمایشگاه  شرکت کارن افزار نوید پارسیان با تاکید بر اینکه در سیستم‌های ارتباطی قابلیت اطمینان به کانکتورها بسیار اهمیت دارد گفت: نزدیک 20 درصد خطاها و خرابی‌های صورت گرفته در سامانه‌ها ناشی از عدم کارکرد صحیح کانکتورهای الکتریکی است به طور مثال در سال 2006 شاهد سقوط یک هواپیمای F16 به دلیل عدم کارایی  کانکتور قطع سوخت ، بودیم از این رو  بو‌می‌سازی صنعت کانکتور سازی  در کشور از اهمیت بسزایی برخوردار است و باید به جای استفاده از تولیدات خارجی سعی بر تولید این محصول در داخل کنیم.

وی همچنین اهمیت این کانکتورهای الکتریکی  را در سامانه‌های  دریایی و زیر دریایی مهم برشمرد و افزود: در حال حاضر در شرکت افزار نوید پارسیان کانکتور درحال تولید است و تجاری سازی این محصول صورت گرفته است و تنها در یک سال گذشته بالغ بر 3000 کانکتورهای الکتریکی در مدل‌های مختلف بر اساس نیاز مشتری طراحی و تولید و تحویل داده  است. این فعال حوزه فناوری با بیان اینکه متاسفانه در کشور نگاه ویژه به کانکتورهای الکتریکی وجود ندارد  بیان کرد: دردنیا انجمن‌های تخصصی زیادی در حوزه کانکتورسازی تشکیل شده است و دراین زمینه دانشمندان زیادی اقدام به چاپ مراجع و هندبوک‌های تخصصی در زمینه کانکتور کرده‌اند.

متاسفانه سهم ایران از این بازار بالقوه تنها واردات انواع کانکتورهای بدون شناسنامه و صحه گذاری نشده است و برای جلوگیری از خروج ارز از کشور نیازمند توجه بیشتر به تولیدات در این زمینه وجود دارد.همچنین با توجه به تحریم‌های کشور عزیزمان لازم است که صنعت کانکتور سازی در کشور بومی شود تا بتوانیم علاوه بر تامین نیاز داخل در مسیر صادرات این محصول دانش بنیان قدم برداشت. پور اکبر با اشاره به کاربرد این محصول در کشتی ، زیر دریایی و سامانه‌های ساحلی بیان کرد: در تولید کانکتور 12  فن آوری وجود دارد. از جمله این فن آوری‌های ‌می‌توان به فن آوری فناوری تولید کانکتورهای هوابند ( هرمتیک)، فناوری تولید کانکتورهای فیلتر و فناوری تولید کانکتورهای زیر دریایی (کاربرد در عمق)، فناوری تولید کانکتور‌های مقاوم به دمای بالا( کاربرد در موتور / محفظه ای احتراق) همچنین پوشش‌های مقاوم به سایش وحرارت در خروج/ ورود جو اشاره کرد.

از فناوری‌های دیگر کانکتور میتوان به فناوری‌های تست اشاره کرد که برخی از این فناوری‌ها شامل آزمون‌های سازگاری الکترومغناطیس EMC/EMI , ESD , Surge, Burst و آزمون ارتعاش و رکورد قطعی جریان با شتاب سنجی همچنین آزمون شوک با شتاب‌های بین g 300 تا  g 1000  و آزمون گرد و غبار، رطوبت، مه نمک و آزمون ازن هستند. وی در پایان افزود:  من از فرصتی که معاونت علمی ریاست جمهوری فراهم کرده است بسیار سپاسگزارم و امیدوارم بتوانیم با همیاری و مساعدت تمامی اعضاء شرکت کارن و در کنار حمایت‌های ستاد توسعه فناوری و صنایع دانش بنیان دریایی معاونت علمی ،اولین کارخانه کانکتور سازی را در کشور احداث کنیم تا علاوه بر ورود فناوری‌های جدید به کشور ،بتوانیم ار توان علمی و متخصصان داخلی کمک بگیریم و کشور عزیزمان را از واردات کانکتورهای بی کیفیت رها کنیم .



  کد خبر : 2856
  ارتباط با سردبیر : info@opc.ir
 

توجه :

در زمینه‌ انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است :
  • لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • «OPC» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • «OPC» از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.
اظهار نظر در خصوص این خبر :